Vitamin A

  • Bra för: att syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt. Det har även betydelse för utveckling av embryot under den första delen av graviditeten.
  • Finns i:Kött, inälvsmat som t ex lever som innehåller rikligt av vitamin A.
  • Andra källor: matfett, ost och ägg. Grönsaker och rotfrukter innehåller karotenoider, det är ämnen som kan omvandlas till vitamin A i kroppen.
  • Brist ger:Lindrig brist kan ge nattblindhet, allvarlig brist ger nedsatt motståndskraft mot infektioner. I Sverige är det ovanligt med brist på vitamin A men i världen är det ett problem.

Rekommenderat dagligt intag

(angett i retinolekvivalenter (RE))

  • Barn 10–13 år: 600 RE
  • Kvinnor: 700 RE
  • Gravida: 800 RE
  • Ammande: 1100 RE
  • Män: 900 RE

Det är skadligt att äta för mycket vitamin A. Det kan ge huvudvärk, illamående, trötthet och skador på benvävnad. Det är främst genom att äta kosttillskott som innehåller stora doser av vitaminet under lång tid som risken finns att det blir för mycket.

Källa: Livsmedelsverket

Varför svenskt kött Därför väljer vi svenskt köttKött från Sverige Styckdetaljer Charkuterier Köttkvalitet Köpa, laga och förvara Statistik Näring Uppfödning, miljö och klimat Frågor & svarFörvaring av kött

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!