Det kommer larmrapporter om hälsorisker förknippade med att äta kött. Borde jag reducera mitt köttintag?

Det beror naturligtvis på hur stor din köttkonsumtion är, ifall du ska öka eller minska den av hälsoskäl. Nordiska näringsrekommendationen förespråkar en daglig köttkonsumtion på ca 125 g.

Anledningen till att man rekommenderar att äta kött är främst för att det innehåller högvärdigt protein som är lätt för kroppen att ta upp. Kroppen mår allra bäst av att hämta protein från olika proteinrika livsmedel.

Det finns många olika vetenskapliga undersökningar och studier som visar att hälsorisker som resulterar i livshotande sjukdomar som tjocktarmscancer eller hjärt- och kärlsjukdomar är väldigt komplext. Man måste ta hänsyn till en persons hela levnadssätt för att kunna läsa ut samband mellan kost och sjukdomar. Här är en debattartikel från 2015 av SLU professorn Jana Pickova om ämnet.

Det som nyare studier visar är att en väl sammansatt kost av oprocessade råvaror, med en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater är det bästa för kroppen. Att äta bra fett och kolhydrater med lågt glykemisk index är det allra bästa för kroppen.

De flesta svenskar äter för lite grönsaker. Rekommendationen är 500 g per dag, vilket de flesta svenskar inte kommer upp i. Många äter också på tok för mycket socker och raffinerat vetemjöl. Sedan spelar även andra faktorer in, som rökning eller snusning, alkoholvanor, motionsvanor och stress.

Varför svenskt kött Därför väljer vi svenskt köttKött från Sverige Styckdetaljer Charkuterier Köttkvalitet Köpa, laga och förvara Statistik Näring Uppfödning, miljö och klimat Frågor & svarFörvaring av kött

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!