Blogg

Mitt arbete som styckmästare har förändrats otroligt mycket sedan vi öppnade vår manuella köttdisk. Kundkontakten har blivit helt annorlunda och mycket mer personlig - lite grann som det var förr i tiden. Numera är man inte bara en butiksmedarbetare som lägger upp paket i hyllan längre, utan man har blivit en nära vän med kunderna. 

Kundkontakten har blivit helt annorlunda och mycket mer personlig - lite grann som det var förr i tiden.

För en person som jag som gillar att kommunicera är det helt fantastiskt när kunderna efterfrågar just mig i förtroendefrågor för utbyte av tips och idéer. Kunderna pratar inte bara mat längre utan man möts och träffas vid köttdisken på en helt annan personlig nivå som tidigare varit mycket ovanlig i livsmedelsbranschen.

Idag när jag fyllde på köttdisken ute i butiken så kände jag en mjuk hand på min axel och där stod en kvinna med sin man och sa: "Men där är du ju Lennart"! Var har du varit? Vi har inte sett dig på länge?"

Jag förstod naturligtvis ingenting av vad de pratade om eftersom jag tycker att jag är på jobbet nästan jämt. Jag tar inte ens ut någon sammanhållen semester, varken sommar eller vinter, utan endast lägger in några enstaka lediga dagar varannan vecka. 

Mitt jobb går också mycket ut på att utbilda kunderna i köttkunskap och det är ett förtroende som jag vårdar med ömhet.

Men det är precis det här som får mig att älska mitt yrke! Tänk att man som kund kan sakna mig bland all personal i butiken och att mitt matintresse, service och engagemang gör att kunderna saknar mig när jag inte är på plats. Det måste vara det finaste och den bästa bekräftelsen man kan få som styckmästare i butik.

Det måste vara det finaste och den bästa bekräftelsen man kan få som styckmästare i butik.

Jag har många kunder som kommer till mig om förtroendefrågor om vilka varor jag rekommenderar dem att köpa, så mitt jobb går också mycket ut på att utbilda kunderna i köttkunskap och det är ett förtroende som jag vårdar med ömhet.

Vad många personer som arbetar i butik idag inte tänker på är att de ser kunderna åtta timmar om dagen, men kunden ser dem under högst några minuter. Hur många butiksanställda tänker på det när en kund ber om hjälp eller ser villrådig ut?

Grilldisken är lagd med färdigmarinerat kött och massor av underbart goda korvar. När jag själv lägger disken på morgonen, så gör jag alltid det med största omsorg och nöjer mig inte förrän jag fått det precis som den känslan av bilden jag har i huvudet. Det är som att måla en tavla - jag har ett mål, men inte ens jag själv vet var det slutar förrän jag lägger den sista pusselbiten i disken.

En välfylld köttdisk med välputsat kött ger ett mycket större säljtryck än en torftig och snålt tilltagen köttdisk som istället annars avslöjar ett bristande engagemang.

Eftersom den manuella köttdisken är som en säljmagnet som varken behöver extrapriser eller påtvingade köp är det helt avgörande hur slutresultatet blir på hela köttdisken. En välfylld köttdisk med välputsat kött ger ett mycket större säljtryck än en torftig och snålt tilltagen köttdisk som istället annars avslöjar ett bristande engagemang.

När jag sedan lagt klar disken så går jag alltid ut på andra sidan och ser hur det ser ut från kundens synvinkel. För mig som jobbar med mitt eget intresse så är det som att titta på ett konstverk när jag tittar på min egen köttdisk utifrån. Samma känsla vill jag att kunderna också ska känna och det vet jag att de gör. Jag glömmer aldrig de första kundernas reaktioner när vi byggt om till manuell köttdisk. De tittade och gick nästan förbi, men vände sedan tillbaka och sa;

- Vänta! Här måste vi köpa något! Kunden hade alltså inte för avsikt att köpa något, men kände ändå behovet att göra det när de såg den fina köttdiskens upplägg.

Blir det en plötslig och tidig värmebölja på våren, så vet kunderna att de alltid kan köpa färdigmarinerat svenskt kött att grilla...

Vi har visserligen många åretrunt-grillare, men de flesta kunder plockar ut grillen först nu när värmen kommer och så gör även jag. Det bästa med vår fina butik är att jag kan starta grillsäsongen när helst jag vill, eftersom jag inte är beroende av leverantörer av färdigmarinerat kött. Har man en manuell köttdisk och egna marinader så går jag efter vädret och det vet kunderna. Blir det en plötslig och tidig värmebölja på våren, så vet kunderna att de alltid kan köpa färdigmarinerat svenskt kött att grilla av bästa kvalitet på Kvantum innan våra konkurrenter ens fått in sina leveranser. 

Det tar ju några minuter att få köttet färdiggrillat, så för att hålla blodsockret på en jämn nivå tills köttet är klart, så tar jag alltid en Bernerwurst och en Käsekrainer från Helmut Walch tills köttet blir klart.

Alla marinader (10 olika) som jag använder till vårt kött finns även till försäljning i små burkar ovanför köttdisken. Där finns min egen favorit "Provence" den består av franska örter, vitlök och syra, vilket ger en underbar doft och smak och som passar utmärkt till både lamm-, fläsk och nötkött. Andra läckra smaker är "Buffalo Wing", "Honung Ingefära", "Rioja, med riktigt rödvin i", "BBQ", med flera. Det tar ju några minuter att få köttet färdiggrillat, så för att hålla blodsockret på en jämn nivå tills köttet är klart, så tar jag alltid en Bernerwurst och en Käsekrainer från Helmut Walch tills köttet blir klart. 



Jag är en sann korvälskare och kan till och med många gånger föredra en god korv framför en ren köttbit. Korv för mig är en salig blandning av smaker, konsistens och känsla när man äter den - ungefär som en nördig vinprovare utvärderar kvaliteten på ett gott vin. Men vad kan man egentligen kräva av en korvtillverkare?

Korv är för mig är en salig blandning av smaker, konsistens och känsla när man äter den - ungefär som en nördig vinprovare utvärderar kvaliteten på ett gott vin.

I vår manuella köttavdelning kan du alltid köpa de godaste korvarna som huvudsakligen kommer ifrån Helmut Walch i Frölunda och som bara innehåller svenska råvaror av högsta kvalitet. Men jag vill utfärda en varning för att de är starkt beroendeframkallande.

Men jag vill utfärda en varning för att de är starkt beroendeframkallande.

Kunderna tror ju ibland att det endast handlar om att välja korvar med en hög kötthalt. Men det handlar om så mycket mer när det gäller korvkvalitet. I mångt och mycket rör det sig om förhållandet mellan kött, fett och kryddor när man ska tillverka en fin korv. Det är helt enkelt ett hantverk, där man behöver kunskap om råvarorna.

Mitt råd till dig som kund är att du ska gå efter smaken och konsistensen och inte bara fokusera på kötthalten.

I mångt och mycket rör det sig om förhållandet mellan kött, fett och kryddor när man ska tillverka en fin korv. Det är helt enkelt ett hantverk, där man behöver kunskap om råvarorna.

Men för att återgå till ursprungsfrågan vad man kan kräva av en korvtillverkare så undrar jag vilket ansvar Heiko Poth, vd på Helmut Walch Charkuteri har när jag nu blivit beroende av hans korvar sedan jag börjat sälja dem? Sverker Olofsson i gamla Plus hade definitivt sagt att "Ska det få va´ så här? Du är ju ändå ansvarig? Får man verkligen tillverka en korv som är så god att den leder till ett beroende för konsumenterna?".



Priset som Sveriges bästa kött- och charkuteriavdelning för 2013 på Dagligvarugalan är hedrande och det tar vi emot med mycket stor glädje.

Det påverkar oss otroligt mycket i vårt fortsatta arbete, då vi får bekräftelse på att det vi gör uppskattas mycket. Inte bara av våra kunder, utan även av kunder till våra konkurrenter, som tillfälligt kommer förbi och handlar, även om de av olika skäl inte kan göra det kontinuerligt. De säger att de tydligt märker skillnaden!

Det påverkar oss otroligt mycket i vårt fortsatta arbete, då vi får bekräftelse på att det vi gör uppskattas mycket.

Priset på Dagligvarugalan handlade sammanfattningsvis om två avgörande frågor om hur nöjd kunden var med det bemötande och de råd och service de fick och kvaliteten på köttet som de köpt.

På Kvantum Kungsbacka har vi parallellt med att vi vuxit, koncentrerat oss på närproducerat svenskt kvalitetskött och det är något som våra kunder uppskattat mycket och som våra konkurrenter inte haft möjlighet att erbjuda på samma sätt. 

Jag tycker att det är viktigt att sätta svensk kvalitet före ett billigt pris för att kunden ska bli nöjd, för man får ju som sagt vad man betalar för.

Vårt fina kvalitetskött från grislevererades av Svenska Gårdar från slakthuset i Göteborg när vi fick priset. Köttet kom från gården Stommen Long, från bönderna Anders Wiberg och Daniel Stensson som 2011 blev utsedda till årets grisbönder. De är ett levande bevis på att omsorg om både djur och miljö lönar sig i Sverige och de är samtidigt ett föredöme och ambassadörer för svensk grisproduktion och för Kvantums kunder.

När det sen gäller nötkött så har vi valt Årnäs som är ett äkta Halländskt närproducerat kött från Varberg av den långhåriga rasen Highland Cattle. Detta säljer vi bara i den manuella köttdisken. Men som om inte det var nog så finns även närproducerat nötkött som heter Kungskött av rasen Blonde från Benny Johansson från Isakstorpet i Fjärås som styckas och alltid packas på blå tråg för att underlätta för kunden att hitta det.

Jag tycker att det är viktigt att sätta svensk kvalitet före ett billigt pris för att kunden ska bli nöjd, för man får ju som sagt vad man betalar för.



Kvantum Kungsbacka har vunnit många priser genom åren, bland annat Arlas Guldko 2011 - även kallad matbranschens Oscar.

Arlas Guldko instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra insatser inom butik och restaurang och storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Vi har dessutom varit i final hela 3 gånger och jag har stora förhoppningar att vi kommer att vinna även 2015, när vår karenstid gått ut. 

Min absoluta lägsta nivå som styckmästare och säljare ska vara där konkurrenterna gör sitt bästa.

Jag har ju alltid kunnat erbjuda kunderna vårt egenstyckade och packade svenska kött, vilket har uppskattats väldigt mycket genom åren eftersom det alltid varit välputsat och hållit hög kvalitet. Min absoluta lägsta nivå som styckmästare och säljare ska vara där konkurrenterna gör sitt bästa. Jag och mina kollegor samlar alltid på oss erfarenheter när vi själva är ute och handlar. Dessa tar vi med oss till vår egen butik och försöker alltid förbättra oss själva hela tiden.

Dagens kunder vill kunna välja storlek på köttbiten själv, få service, veta ursprung, få råd och diskutera recept med trevlig och kunnig personal och få bra kvalitet på köttet.

För några år sedan bestämde sig många av våra konkurrenter inom Ica, Axfood och Coop för att avveckla styckningen i butik och förlägga den centralt i stället och därifrån leverera färdigpaketerat kött till butikerna. Vi bestämde oss för att inte hänga med på det tåget. Anledningen till det var att kompetensen då försvinner från butiken och att servicen till kunden då helt upphör.

Dagens kunder vill kunna välja storlek på köttbiten själv, få service, veta ursprung, få råd och diskutera recept med trevlig och kunnig personal och få bra kvalitet på köttet. Dessa önskemål som kunderna efterfrågar kan de inte få hos våra konkurrenter, vilket innebär att slutsatsen oftast blir att de åker till oss och handlar, vilket vi naturligtvis är väldigt glada för.

"Om man bestämt sig för att visa vägen behöver man inte fråga de som går åt andra hållet vart vägen leder".

Det gäller att våga fortsätta på den väg som kunderna efterfrågar även om majoriteten av handlarna och butikerna gör tvärtemot för att de inte vågar annat. Jag brukar säga: "Det sägs att rädslan urholkar själen" och "Om man bestämt sig för att visa vägen behöver man inte fråga de som går åt andra hållet vart vägen leder".


Min vardag på köttavdelningen på ICA Kvantum Kungsbacka präglas ofta av glädje, ryggdunkningar, vinflaskor eller dagens ros i tidningen från nöjda kunder. Anledningen till denna fantastiska feedback från kunder beror på att jag har fått privilegiet att få jobba med mitt största intresse på samma sätt som poeter, författare eller låtskrivare gör.

Jag har fått privilegiet att få jobba med mitt största intresse.

Jag får betalt för att göra det jag mest av allt vill göra och det märker givetvis kunderna. Om det är måndag eller fredag spelar ingen roll eftersom varje dag är en ny utmaning.

Jag är mycket stolt över vår fina manuella köttdisk som bygger många broar av förtroende till nya kunder varje dag och där kontakten i förlängningen oftast leder till en djup och nära vänskap och förtroende för fortsatta köp. Det innebär att relationen mellan mig och kunden inte är ekonomisk vinning på kort sikt, utan mitt mål är att mitt professionella och förtroendeingivande bemötande ska få kunden att berätta om mötet med mig för sina vänner och arbetskamrater. 

Jag är mycket stolt över vår fina manuella köttdisk som bygger många broar av förtroende till nya kunder varje dag.

I detaljhandeln idag  finns inte marginaler för att konkurrera med priset på kött längre för att locka kunder, utan det enda medel man numera kan använda sig av för att uppnå konkurrensövertag är att ge ett mervärde till kunden, så att det på det viset blir "värt" att köpa svenskt kvalitetskött som jag alltid säljer och rekommenderar och som inte är gasförpackat. 

...så är mitt arbetssätt att skämma bort kunderna hela tiden.

Min filosofi har alltid varit att kunder kräver ungefär samma uppmärksamhet som ens egna barn och för att få kunderna att känna samma starka band med mig som säljare så är mitt arbetssätt att skämma bort kunderna hela tiden.

Mitt mål med kontakten med kunder är att de ska känna en så stor tomhet och avsaknad av kompetent personal och service som möjligt när de handlar någon annanstans. Kunden ska i samma stund som de stiger in i en annan butik minnas och tydligt märka skillnaden i bemötandet de fick från mig och det bemötandet de får i en annan butik.