Butikskampanj för svenskt griskött

Branchorganisationen Svenskt Kött kommer att genomföra en butiksaktivitet som fokuserar på grisköttets ursprung och lanseras i maj.

Dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl samt LRF
och Jordbruksverket stöttar kampanjen, som kommer att synas i cirka 700
butiker.

– Vi  kommer att ta fram en kampanj där vi berättar för konsumenterna
om det svenska grisköttets mervärden, lyfter fram charkuterier och
vikten av att titta på råvarans ursprung, säger Maria Forshufvud, vd
Svenskt Kött.

Svenska grisar föds upp enligt strängare regler än
till exempel Danmark och Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar,
får antibiotika bara vid sjukdom och har större utrymme i boxarna. Detta
leder till högre kostnader och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt
tryck från billigt importkött i bland annat korv och andra
charkuterier. 

I mitten av februari hölls ett möte om läget i
grisnäringen på inbjudan av Landsbygdsdepartementet och Jordbruksverket.
Svenskt Kött fick då en förfrågan om att ta fram aktiviteter i
butikerna för att på kort sikt öka informationen om svenska mervärden
och svenska charkuterier. Den kommande kampanjen får ekonomiskt stöd
från dagligvaruhandeln, köttbranschen, LRF och Jordbruksverket.

– Det är
oerhört positivt att vi med ett samlat stöd kan samarbeta för det
svenska köttet, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.  

Kampanjen
kommer även att fokusera på att göra konsumenten mer uppmärksam på om
det är svenskt kött i förpackningen. Bland annat genom den frivilliga
ursprungsmärkningen Svenskt kött.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen