Konsum Värmland exporterar svensk mat till Italien

Under sommaren har Konsum Värmlands grossistverksamhet inlett export av svenska livsmedel till Italien. Inledningsvis går leveranserna till Italiens första svenska restaurang, Swedish Brasserie Björk i Aostadalen.

Det som kommer att exporteras är värmländska specialiteter från bland annat Värmlandschark, Torfolk Gård och Konsum Värmland Bageri. Men det handlar också om andra svenska varor som finns inom Konsum Värmlands breda grossistsortiment som exempelvis sill, ost, kaviar och knäckebröd.

Fullsortiment och etablerad logistik
- Till att börja med handlar det om cirka sex ton per år, säger Tomas Sjölander, försäljningschef för Konsum Värmlands grossistverksamhet. Vi har styrkan att erbjuda ett fullsortiment av svensk mat från både vår egen produktion och från många andra leverantörer. Vi har också en väl upparbetad beställnings-, expedierings- och logistikorganisation, vilket underlättar i exportsammanhang.

Sill är storsäljaren
- Vi är den minsta grossisten i Sverige med fullsortiment och servar våra butiker i Värmland. Vi jobbar ofta med lokala leverantörer och då kan beställarna få allt packat från samma ställe. Det är vår fördel, säger Klas Olsson, informationschef på Konsum Värmland.

Storsäljarna just nu är alla sorters sill, särskilt inlagd sill och senapssill. – Men även kavringen från vårt eget bageri säljer bra. Vi har fler förfrågningar från utlandet, bland annat från England så det känns riktigt roligt, säger Klas.

Exporten ett resultat av gott samarbete
Konsum Värmlands export är ett resultat av samarbete med Husmansbord och Nordic Innovation Food Arena, NIFA. Husmansbords ambition är att på olika sätt lyfta fram det bästa ur den svenska landskapsmaten och NIFA arbetar för att samordna små- och storskaliga värmländska livsmedelsproducenter.
- Det växande intresset för svensk mat innebär att det egentligen inte är svårare att exportera än att importera. Men det förutsätter att de utländska köparna kan hitta svenska varor snabbt, enkelt och bekvämt. Därför har vi skapat nya och livskraftiga samarbetsformer, säger Pelle Agorelius, initiativtagare till Husmansbord i Grythyttan.

Kontakter och relationer skapar exportmöjligheter
- Vi jobbar på olika sätt med företag som vill ut i världen, bland annat med exportrådgivare som tittar igenom hur produkter eller tjänster kan nå ut till kunderna. Då tittar vi på vilka olika kanaler och möjligheter som finns. Här är det viktigt med goda exempel som inspiration. Ofta är det så att man följer med sin kund ut i världen, att etablerade kontakter och relationer skapar exportmöjligheterna, säger Håkan Dahlfors, affärsområdeschef på Business Sweden.

Nu hoppas aktörerna att exporten ska ge ringar på vattnet. De räknar med att volymerna kommer att öka i samband med att Swedish Brasserie Björk öppnar butik i Milano.

- Ambassaden i Rom har länge verkat för att främja svensk mat i Italien. Intresset här är stort, men ett problem har ofta varit att få tillgång till svenska produkter. Därför gläder vi oss åt allt som kan minska avståndet mellan svenska matproducenter och deras italienska kunder, säger Ruth Jacoby, Sveriges ambassadör i Italien.

http://www.konsumvarmland.se

http://www.husmansbord.se

http://www.bjork.it

Denna artikel kommer från http://matlandet.se/365/

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden Go Flexitarian