Köttbranschen vill ha knorr på EM

I början av året uppmärksammades vår satsning Gris by Sweden av Matlandets nyhetssatsning 365 goda nyheter. Här kan du läsa artikeln.

Tre år av idogt pr-arbete och marknadsföring ska leda fram till mållinjen: att svenskt griskött ligger på tallrikarna vid Europamästerskapet Bocuse d'Or. Organisationen Svenskt Kött tror att de kommer att lyckas med att få in råvaran när tävlingen år 2014 avgörs på hemmaplan.

- Vi hoppas att det kommer att bli så. Svenskt griskött är en helt egen unik produkt och vi vill visa på de smakupplevelser som svenskt griskött ger, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt kött som driver projektet Gris by Sweden.

Sverige är värdland 2014

"Utomordentligt gott kött" står det i den broschyr som tagits fram speciellt inför den stora tävlingen EM Bocuse d'Or 2014 då Sverige ska vara värdland. Innan dess står bataljen om vilken huvudråvara som kockarna ska använda. 29-30 januari sker 2013 års VM-tävling i Lyon. Säljande informationsarbete, kontakt med journalister, satsningar på events och utbyte med stjärnkockar är exempel på insatser som branschorganisationen använder sig av. Varför är det så viktigt att vara med i sammanhanget med Bocuse d'Or?

- Det är ju en prestigetävling med hög kvalitet där det är intressant för oss att synas, säger Maria Forshufvud, som dock inte vet exakt när beslutet tas om den aktuella råvaran.

Knorr ska signalera kvalitet och omsorg

Under namnet Gris by Sweden marknadsförs det svenska grisköttet tillsammans med en logotyp i form av en glad knorr. Tanken är att pränta in ordet "gris" i internationella sammanhang som ett högklassigt kött från uppfödning med den bästa omsorgen om djuren, menar vd:n.

- Vi satte namnet Gris by Sweden för att vi är stolta över köttet och den svenska djurlagstiftningen, som är en av de strängaste i världen. Knorren är ett uttryck för djurvälfärd, säger Maria Forshufvud, som ändå skrattar åt det faktum att "gris" betyder grå på franska, vilket gav en del huvudbry för fransmännen.

- De började faktiskt ändå använda ordet gris om det svenska köttet, fortsätter hon.

Möte mellan svenska och franska kockar

Hon berättar om den stora happening i mötet mellan franska och svenska kockar i Lyon, som ägde rum i oktober 2012. Syftet var, åter igen, att skapa stolthet kring den svenska råvaran. Med en unggris i bagaget åkte kocken Jonas Dahlbom ned till mathuvudstaden för att laga rätter på restaurangen Les potager des Halles vars franska kock Frank Delhoum kontrade med fyra rätter. Allt medan franska skribenter intresserat tittade på.

- Provsmakningen och allt annat blev väldigt uppskattat. Råvaran lyftes också fram, eftersom fransmännen blev positivt överraskade.

Bara en procent av europeisk marknad

Jämfört med resten av EU har Sverige en djurvälfärd som inkluderar förbud mot antibiotika i förebyggande syfte, en god omsorg och tuff smittskyddskontroll. Maria Forshufvud anser också att grisköttet har en god, saftig smak efter år av avelsarbete. Spädgrisens vita kött fungerar för vissa kök medan andra vill ha en äldre gris för kraftigare smak. Men svensk marknad är liten. Den svenska grisuppfödningen står för en procent av den europeiska marknaden, så frågan är om det är ökad export som står på agendan.

- Nej, det primära är att få stolthet för svensk pr för svenskt griskött. Sedan visar det sig att det finns intresse för att köpa vårt kött.

Med detta som utgångspunkt ska branschen också göra aktiviteter kring svenskt kött gentemot konsumenter och handeln, även med andra varumärken som rapsgris och guldgris.


Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden Go Flexitarian