– Många planerar att satsa på matkvalitet i jul. Det
tydligaste uttrycket för detta är ett ökat sug efter svenska råvaror, särskilt
när det gäller kött- och charkprodukterna, säger Livsmedelsföretagens vd Marie
Söderqvist.
Fler vill ha svenskt och högre kvalitet än förra året
1 av 3 konsumenter kommer att ha fler helsvenska kött- och
charkprodukter än vad de hade förra julen, enligt undersökningen. Och 1 av 4
konsumenter planerar att äta lite dyrare kött- och charkprodukter med högre
kvalitet än i förra året
Varannan konsument tycker att det mycket viktigt att de
charkprodukter de äter endast består av svensk råvara. Bara 5 procent tycker
att det inte alls är viktigt.
Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturenkät ser 2 av
3 företag en ökande efterfrågan på produkter med svenska råvaror och 9 av 10
företag anser att det innebär konkurrensfördelar att ha mer svenskt i
sortimentet.
– Företagen satsar
stort på att kunna erbjuda produkter från svenska råvaror och ofta följer högre
kvalitet med det. Exempelvis hade samtliga vinnarprodukter på årets Chark-SM
enbart svensk köttråvara, säger Marie Söderqvist som tror att den allt
intensivare debatten om djuruppfödningen och klimatförändringarna gynnat det
svenska köttet.