Uppgift - Linjen: Värderande frågor
Jobba tillsammans med Linjen: Värderande frågor.
Linjen
Lärarinstruktion
Skriv ut sex stycken lappar numrerade med 1, 2, 3, 4, 5 och 6. Skapa en linje på golvet i klassrummet, från vägg till vägg. Använd lapparna att lägga på golvet. 1 och 6 är varandras motsatser.
Exempel:
Påstående - Man borde införa strängare regler för användning av antibiotika.
1 = Håller inte alls med.
6 = Håller med fullständigt.
Efter varje påstående:
- Låt eleverna samtala med de andra på samma siffra en kort stund om varför de har ställt sig som de har.
- Avsluta varje påstående med att några av eleverna får kommentera sitt ställningstagande..
Påståenden
- Billigt kött är viktigt, därför borde antibiotika kunna användas fritt i djuruppfödning.
- Enstaka djur måste kunna behandlas med antibiotika för att undvika onödigt lidande.
- Vi borde ha ännu strängare lagar kring djurhållning eftersom djur som får en bra omsorg inte behöver antibiotika.
- Man borde inte tillåta import av kött från länder som använder mycket antibiotika.
- Restauranger och skolkök skulle ha krav på sig att redovisa varifrån köttet kommer.
- Jag skulle vilja kunna köpa antibiotikafria köttprodukter.
- God hygien är grunden för att minska spridning av bakterier - det gäller både djur och människor.