Specialavsnitt av Köttpodden om sommarens torka

Med anledning av sommarens torka släpper Svenskt Kött ett specialavsnitt av sin podd, Köttpodden, med vd Elisabet Qvarford. Gäst är Scans försäljningsdirektör Torbjörn Lithell som dessutom är styrelseordförande i Svenskt Kött. Vi reder ut effekterna av sommarens torka och hur det kommer att påverka konsumenter och bransch.

- I slutet av april, början av maj såg vi en fantastisk sommar framför oss när grillsäsongen drog igång, men sedan började vi se att det kommer ingen nederbörd, det var en sen vår också och tidigt i juni började vi prata om vilka effekter kommer det här att få? Men vi kunde inte ana att det skulle bli som det blev, en väldigt märklig sommar, säger Torbjörn Lithell i Köttpodden.

Är bonden ett offer för sommartorkan?

- De är i en besvärlig situation men jag kan inte påstå att bönderna ser sig som offer utan är väldigt lösningsorienterade!

Ett gediget upprop från både restaurangbranschen och offentlig sektor har fungerat och gett en ökad efterfrågan. I oktober och november säljs det normalt mer färs och styckningsdetaljer som passar för långkok, det är viktigt att sälja hela djuret så vi kan förmodligen räkna med att det kommer finnas kött till spännande långkok och grytor i höst.

Begreppet nödslakt har nämnts, och REA på kött?

- Nödslakt har inte ens förekommit, och under hösten är slakten i regel lite högre så det är ofta kampanjer på olika köttprodukter, men någon REA är det inte, påpekar Torbjörn Lithell.

Du kan också följa och lyssna på Köttpodden via iTunes, Acast, Soundcloud eller RSS.