Ica dubblar mängden svenskt kött inför kampanj

Efter sommarens torka har Ica beställt dubbelt så mycket svensk köttfärs till sin kampanj som börjar i veckan. Istället för 350 blev det 700 ton.

Icas presschef Ola Fernvall säger till tidningen Land att det finns en stor oro inför den situation som landets bönder hamnat i efter den extremt långdragna värmeböljan med torka och foderbrist som följd.

– Vi är bekymrade över den här situationen. Vi vill att kunderna ska ha tillgång till svenskt kött även i framtiden, säger han.

Dubbla mängden

Inför den kampanj som drar i gång i veckan hade Ica planerat att köpa in 350 ton, men under sommaren beslutades att dubblera mängden till 700 ton.

– Det vi kan bidra med är att sälja så mycket svenskt kött som möjligt. Ju mer vi säljer, ju mer pengar får lantbrukarna in, säger Ola Fernvall.

Han betonar samtidigt att Ica-koncernen haft fokus på att få fler att välja svenska produkter under de senaste åren.

– Vi har jobbat med den här frågan i flera år. Det är inte först nu vi ser att de svenska köttproducenterna har problem. Produktionen av svenskt kött har minskat under lång tid.

Andelen svenskt kött och svenska charkprodukter i Icas butikshyllor har ökat successivt. I dag kommer 90 procent av det färska köttet och charkprodukterna Ica säljer under egna varumärken från svenska gårdar.
Ica har också gått ut med en rekommendation till butikerna att skylta för att uppmuntra kunderna att välja svenskt kött och förstärka svenskmärkningen på de egna köttprodukterna.

Vill sälja ännu mer svenskt

– Vi kommer också att öka andelen kampanjer och sänka priset på svenskt kött. Vi ligger alltså på en svensk andel på 90 procent, men vi vill försöka öka den delen ytterligare, säger Ola Fernvall.

Tidigare har Axfood gått ut med att de köpt in 200 ton mer svenskt kött, som de rear i sina Hemköp- och Willys-butiker från den här veckan. Anledningen är att de vill stötta torkdrabbade bönder.

Konkurrenten Coop uppger i ett mejlsvar till Land att: ”Allt pekar mot att även Coop kommer att göra fler kampanjer på svenskt kött i höst även om inget är 100 procent spikat i dagsläget.”

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden Go Flexitarian