Gott nytt hållbart hälsoår

Kajsa Asp Jonson

av Kajsa Asp Jonson

Med nyårslöften om ett hälsosammare liv i färskt minne och julfirandets efterdyningar i plånboken söker vi i början på året efter inspiration kring mat som är både nyttig och billig. Svenskt kött och rotfrukter är smarta val som ger näring och mättnad till ett bra pris.

Köttet ger mycket näring i förhållande till sitt kaloriinnehåll. Protein ger en mättnad som varar länge och gör att man behåller sina muskler bättre vid en viktminskning.

Mustiga soppor och grytor mättar bra samtidigt som de kan vara rena smalmaten. Vällagad comfort food gör dig mätt och nöjd i vinterkylan – till skillnad från en kall sallad som många tror är bästa valet om man vill få en smalare midja.

I kött finns den typ av järn som kroppen har lätt att ta upp och stimulerar samtidigt järnupptaget från till exempel bröd och annan mat från växtriket.

Köttet ger mycket näring i förhållande till sitt kaloriinnehåll. Protein ger en mättnad som varar länge och gör att man behåller sina muskler bättre vid en viktminskning. Köttet ger dig viktiga näringsämnen, inte minst järn som många kvinnor har för lite av. I kött finns den typ av järn som kroppen har lätt att ta upp och stimulerar samtidigt järnupptaget från till exempel bröd och annan mat från växtriket.

Bog, bringa och högrev har ofta lägre pris än de ”finare” styckningsdetaljerna. Kött som lagas länge i ugn eller gryta blir mört och tillsammans med rotfrukterna får det massor av smak.

Rotfrukter, bönor, kål och lök ger både smak och näring, och är ett bra sätt att äta sig mätt utan att det blir för mycket av det goda. Vintergrönsakerna är prisvärda och fullmatade med fibrer, vitaminer och antioxidanter.

Bog, bringa och högrev har ofta lägre pris än de ”finare” styckningsdetaljerna. Kött som lagas länge i ugn eller gryta blir mört och tillsammans med rotfrukterna får det massor av smak.

Morot, rödbeta, palsternacka, kålrot och andra rötter ger härlig färg och mustig smak åt grytor och soppor, i gratäng eller ugnsrostade. Kål är en doldis bland c-vitaminhjältarna. Prova nya rätter med grön, röd, svart eller vit kål – supernyttigt och supergott!

Tänk inte på vad du ska undvika eller ta bort, tänk istället på vad du ska lägga till för att få i dig mer näring och känna dig nöjd.

De flesta jag träffar som vill förändra och förbättra sina matvanor tänker att de måste ta bort allt som de gillar – och att nyttig mat är tråkig och smaklös. Tänk inte på vad du ska undvika eller ta bort, tänk istället på vad du ska lägga till för att få i dig mer näring och känna dig nöjd – och vilka plusvärden maten ger dig.

Oavsett hur det är med buljongens superfood-egenskaper så kan den vara en bra bas för din hälsosamma prisvärda smalmat.

Hemlagad buljong, bone broth, blev under förra året en supertrend bland hälsogurus, främst i USA och Storbritannien. Buljongen kokas på ben och mineraler och proteiner från märg och bindväv som annars inte äts upp blir en näringsrik och proteinrik dryck, lite som ett hemmagjort och naturligt kosttillskott.

Oavsett hur det är med buljongens superfood-egenskaper så kan den vara en bra bas för din hälsosamma prisvärda smalmat. Att ta vara på alla delar är både klimatsmart och ekonomiskt. Så här gör du din egen buljong!

Mitt nyårslöfte är att familjen ska få fler överraskningar i köket. Här är några av de soppor och grytor som jag kommer att prova under januari: