Att gå med i Kött från Sverige var en självklarhet för HKScan

Att gå med i nya märkningen Kött från Sverige var en självklarhet för HKScan. En tydlig ursprungsmärkning som Kött från Sverige är viktig tycker Magnus Lindholm. Att märka upp det svenska köttet i charkvaror gör valet i butik enklare för den medvetna konsumenten. Med en enkel gemensam symbol lär sig konsumenten snabbt och med tiden även omedvetet, vad de ska titta efter, vilket gör valprocessen enklare. Tydlig märkning gynnar både konsumenter och djuruppfödare.

HKScan har en lång tradition av kött- och charkuteriproduktion, ett hantverk som Magnus är mycket stolt över att företaget för vidare in i framtiden. HKScan tror på hållbart producerade produkter och arbetar långsiktigt för att ständigt säkra de höga förväntningar som ställs på svensk köttkvalitet. Med märkningen Kött från Sverige tydliggörs ursprunget i bland annat produkter med varumärket Scan ytterligare.

Magnus Lindholm är General Manager på HKScan sedan augusti 2012 och har jobbat inom HKScan i nästan 20 år. Magnus startade sin bana som produktionsplanerare 1996 och har därefter haft en lång och framgångsrik karriär inom HKScan.

Varför har ni valt att gå med i nya märkningen Kött från Sverige?

- Dagens medvetna konsumenter vill veta vad de äter och det är vårt ansvar som företag att göra det så enkelt som möjligt för dem att kunna göra aktiva val. Nya märkningen Kött från Sverige visar på ett enkelt sätt att köttet i produkterna uppfyller de svenska mervärden som våra konsumenter värderar högt. Även om vi alltid har svenskt kött i våra Scan-märkta produkter, så kommer en gemensam märkning att göra valet i butikshyllan ännu tydligare. Vi ser också att märkningen ger våra produkter ett extra mervärde som uppskattas hos konsumenterna.

Vilka fördelar har märkningen för era kunder?

- Vi säljer produkter till samtliga kunder inom dagligvaruhandeln, men även till storhushåll såsom offentliga kök, skolor, sjukhus samt restauranger. Med en tydlig märkning av det svenska ursprunget och vad detta står för, underlättar vi deras fortsatta dialog med slutkonsumenten och restauranggästen.

Hur kommer övergången att gå till för er?

- Vi har redan gått över till den nya märkningen på flertalet av våra produkter. För en hållbar och klimatsmart övergång sker denna fortlöpande, från märket Svensk Kött till nya Kött från Sverige, allt eftersom förpackningsmaterial tar slut eller vi lanserar nya produkter.

Läs mer

Vill du veta mer om hur övergången från Svenskt kött till nya Kött från Sverige går till kan du läsa mer här eller hos Från Sverige som administrerar den nya märkningen.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden