Försäljningen av skinka, prinskorv och lamm ökar rejält under påsken

Påsken är näst efter julen årets viktigaste högtid för dagligvaruhandeln. Förra året stod påskveckan för 2,3 procent av årsförsäljningen i dagligvaruhandeln. Allt enligt undersökningsföretaget Nielsen skriver Dagens Handel.

Förra årets påskvecka kan jämföras med julveckan, som i sin tur stod för 2,5 procent av årsförsäljningen. Påskveckan sålde 17,7 procent mer än en snittvecka av allt som Nielsen mäter.

Påsken har generellt en något starkare försäljningsökning än midsommar och tar andraplatsen efter julen. Sill och korv är givna på bordet vid båda högtiderna men det finns stora skillnader mellan de kategorier som ökar mest.

De fem segment som ökar mest under påskveckan jämfört med snittveckan är:

  • julskinka/helgskinka +43 %
  • prinskorv +13,6 %
  • sill och ansjovis +9,2 %
  • chokladfigurer +9,1 %
  • lamm +8,6 %

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Rulla till toppen