Kvalitet, svenskt, chili och nya svenska råkorvar!

Scans årliga grillundersökning visar att svenska folket grillar mer än förra året och samtidigt mer spontant. Grillen är fortfarande en social aktivitet som samlar både familj och vänner. En tydlig trend är att allt fler vill ha och väljer sina egna, personliga favoriter på grillen.

Varje år tar Scan fram nya smaker och nya detaljer som passar extra bra att grilla. Och till grillsäsongen vill konsumenterna ta ut svängarna lite extra och gärna testa nyheter till sommarens bufféer, luncher och middagar.

Lamm och kryddiga korvar poppis

Undersökningen visar också ett tydligare fokus på hög kvalitet och svenskt kött. Lamm blir alltmer populärt, den kryddiga korven har kommit för att stanna. Årets stora nyhet från Scan är de nya kryddiga, svenska råkorvarna med 95% kötthalt.

- Jämför man till exempel med julen, då konsumenterna är extremt traditionsbundna, så är grillsäsongen den raka motsatsen. Konsumenterna provar mer än gärna nyheter och begränsar sig heller inte till en typ av produkt och det är något vi har tagit fasta på inför årets säsong, berättar Mina Grubb, varumärkeschef Scan.

De flesta vill ha kvalitet och svenskt

Nu grillar varannan vuxen svensk en eller flera gånger i veckan under sommarhalvåret. Det finns en tydlig tillsammans-trend, där hela familjen är med både i beslut om vad som ska grillas och under själva grillningen. Konsekvensen av detta är att man i större utsträckning än tidigare vill ha flera olika saker på grillen samtidigt.

Nytt för i år är också ett ännu tydligare fokus på råvaror av hög kvalitet – man betalar gärna mer för bra kvalitet och en klar majoritet grillar helst svenskt kött.

Årets grilltrender

  • Grillkombos och familj
  • Krav på kvalitet
  • Burgare och bea
  • Kryddig korv klättrar

Spontangrillning ökar

En trend i trenden är att spontangrillningen ökar. Nu väljer vi i högre grad att planera på väg till butiken, eller till och med under tiden vi handlar.

Trenden går mot ett allt tydligare kvalitetsfokus där vi kräver fina råvaror och fler gärna betalar lite mer för att få bästa kvalitet. Precis som förra året grillar vi helst av allt svenskt fläskkött – 71 procent föredrar gris och 70 procent vill ha svenskt kött.

Hamburgertrenden har funnits med oss ett tag, inte minst i storstäderna där ett antal renodlade burgarrestauranger dykt upp, inriktade på att servera gourmethamburgare med en stor mängd tillbehör och i många varianter.

Hamburgaren har helt enkelt tagit klivet in i finrummet och står idag för så oändligt mycket mer än det snabbmatskedjorna erbjuder. Svenskarna gör gärna hamburgarna själv och grillar dem precis som man vill ha dem på hemmagrillen.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden