Järn

Kött är det livsmedel som innehåller mest järn av all typ av mat. Mörka köttslag innehåller mer järn än ljusa.

Järnets funktion

Järnets viktigaste uppgift är att transportera syret i kroppen. Järn ingår främst i blodets röda färgämne, hemoglobin. Det är hemoglobinet som transporterar luftens syre från lungorna till kroppens olika vävnader. Järn ingår även i en del enzymer.

Näringsbrist i Sverige

Det förekommer näringsbrister även i välgödda Sverige. Brist på järn är det vanligaste bristen i Sverige. Särskilt för kvinnor. Detta är på många sätt ett ouppmärksammat problem som är enkelt att åtgärda.

Kött rikast på järn

Kött är det livsmedel som innehåller mest järn av all typ av mat. Mörka köttslag innehåller mer järn än ljusa. Det järn som finns i kött kallas för hemjärn och kan lätt tas upp i kroppen. Dessutom innehåller kött något som kallas för "köttfaktorn" vilken stimulerar upptaget av järn från maten. Icke-hemjärn (oorganiska järnet) finns i vegetabiliska livsmedel och tas i lägre utsträckning upp av kroppen än det järn som finns i kött. Det är alltså skillnad på järn och järn. Genom att äta en bit kött får man i sig en rejäl dos av järn till kroppen.

Vad ska jag äta för att få i mig järn?

Exempel på mat som innehåller mycket järn:

  • Kött
  • Klassikern blodpudding förstås
  • Fisk
  • Spenat
  • Torkade aprikoser
  • Jordgubbar

Smarta tips

Om du lagar maten i en gjutjärnsgryta så får du i dig extra järn. Det beror på att järnet i gjutjärnsgrytan sipprar ut i maten och ger en extra kick av järn till din mat. Använder du dessutom tomater i grytan är det ännu mer effektivt då syran i de krossade tomaterna gör att maten järnberikas ytterligare. Och ger en extra järnkick till din köttgryta eller köttfärsen till exempel.

Varför svenskt kött Därför väljer vi svenskt köttKött från Sverige Styckdetaljer Charkuterier Köttkvalitet Köpa, laga och förvara Statistik Näring Uppfödning, miljö och klimat Frågor & svarFörvaring av kött

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!